Shokkiterapiaa meille tavallisille
Jose Viitala on maaninen Jamie ja Salla Loper masentunut Steph Aleksis Meaneyn ohjaamassa näytelmässä Kemiaa, joka sai kantaesityksensä Kajaanin kaupunginteatterin Seminaarin näyttämöllä 5.2.2022. Kuva: Ia Samoil.
Kyllä vain. Otsikossa seisoo sana ´tavallisille', enkä ole laittanut sitä edes lainausmerkkeihin, sillä suomen kielessä lainausmerkit eivät muuta sanan merkitystä, vaan osoittavat vain, että niiden välissä on suoraa lainausta jonkun puheesta tai kirjoituksesta.
Sana on toki aivan liian lavea ja monitulkintainen, mutta tässä tapauksessa, arviossa Kajaanin kaupunginteatterin kantaesityksestä nimeltä Kemiaa se on mielestäni hyvinkin paikallaan. Amerikkalaisen Jacob Marx Ricen teksti käsittelee nimittäin mielenterveyden ongelmia, joista kaksi, manian ja masennuksen hän on ruumiillistanut kahteen näyttelijään.
Näytelmän masentunut nainen, Steph, (Salla Loper) on varsinainen mielenterveysongelmien kokemusasiantuntija, joka on yrittänyt itsemurhaakin ensimmäisen kerran jo 11-vuotiaana. Maniassa pyörivä mies, Jamie, (Jose Viitala) puolestaan ei pysty myöntämään, että hänessä olisi jotakin vikaa, ei, vaikka pahimmassa maanisessa vaiheessaan on valvonut yhtä mittaa viisi vuorokautta ja yrittänyt kuoria itsensä kuin banaanin.
Sattumalta nainen ja mies tapaavat yhteisen psykiatrin vastaanottohuoneessa, tutustuvat ja rakastuvat. Siitä alkaa yhteinen rämpiminen kohti parempaa.
***
Näytelmän ovat suomentaneet sen ohjaaja Aleksis Meaney ja teatterin videoveikko Topi Lindh. Kun näin pätkän näytelmästä etukäteen, ihmettelin hieman kaksikon tapaa käsitellä tekstiä. He ovat nimittäin suomentaneet tekstin varsin uskollisesti kaikkine amerikkalaistermeineen, paikkoineen ja hoitokäytäntöineen.
Ajattelin, ettei tällaisen tekstin suomentamisessa riitä, että vain repliikit käännetään, vaan myös koko näytelmän viitekehys vaatisi suomennosta, sillä mielenterveysongelmat ovat myös hyvin kulttuurisidonnaisia.
Nyt, kun näin vajaan puolentoista tunnin kokonaisuuden, huomaan, että kaksikon valinta on ihan paikallaan. APAt, tautiluokitukset ja Harwardit ja ulkoministeriunelmat vieraannuttavat tekstiä sopivasti vastaanotettavaksi, ja mania ja masennus pysyvät silti erinomaisen ymmärrettävinä.
Juonen tasolla Kemiassa ei tapahdu paljonkaan, mutta silti enemmän kuin tarpeeksi. Toisiinsa tutustuva pariskunta yrittää elää normaalia elämää tautiensa ja lääkkeidensä kanssa, mutta kun työtäkin pitäisi tehdä ja toisen rakkauteen luottaa.
Steph manifestoi useaankin otteeseen, että jos hän myöntää rakastavansa Jamieta, hän tuhoaa tämän. Jamie puolestaan on varma tunteistaan, muttei omissa höyryissään lopulta pysty auttamaan katon romahtamista odottavaa Stephiä tavalla, jota tämä odottaa.
***
Kemiaa ei todellakaan ole mikään kepoinen lauantai-illan viihdyke. Itse asiassa se saa katsojansa varsin sanattomaksi.
Kun käsiohjelmasta lukee, kuinka Suomessa oli jo puoli vuosikymmentä sitten yli 400000 masennuslääkkeiden käyttäjää, ymmärtää, millaisesta kansanterveydellisestä ongelmasta ja miten valtavasta määrästä henkilökohtaista kärsimystä nyt puhutaan. Alle 19-vuotiaita heistä oli lähes 16000.
Ja nyt heistä kaksi on tuossa lavalla meidän edessämme, kaksi ihmistä, joiden ainoa apu ainakin tämän tekstin perusteella ovat reseptit, joita lääkärit heille varttitunnin tapaamisten jälkeen kirjoittavat, muuhun kun ei ole aikaa, vaikka potilaan taskussa olisi kuinka mainio amerikkalainen sairausvakuutus tahansa.
***
Kemiaa kertoo mielenterveysongelmaisten Stephin (Salla Loper) ja Jamien (Jose Viitala) suhteen kehityksestä. Kuva: Ia Samoil.Näytelmän nimi Kemiaa on tulkittavissa ainakin kolmella tavalla. Ensiksikin Stephin ja Jamien välillä on kemiaa, toiseksi heidän ongelmansa liittyvät heidän dopamiini- ja serotoniini-aineenvaihduntaansa. Kolmanneksi noita ongelmia yritetään ratkoa kemiallisilla yhdisteillä, joilla on ihmeellisiä nimiä.
Tästä kaikesta Meaney on ohjannut napakan ja tiiviisti asiaan keskittyvän näytelmän, jolle Loper ja Viitala antavat uskottavat kehot ja mielet. Syvälle menevää ja raastavaakin dialogia Meaney keventää leikkauksilla, jossa niin Steph kuin Jamiekin astuvat näytelmästä ulos ja puhuvat suoraan katsojille.
Esimerkiksi teatterin ensimmäisen kerran käyttämän läheisyyskouluttajan koreografiseen oivallukseen kuuluu, että Steph kertoo yleisölle ennen pariskunnan intiimiä hetkeä, että nyt me hypätään kahdeksan minuuttia eteenpäin, ja sekin antaa katsojalle tilaa hengittää.
Loper ja Viitala tekevät Stephin ja Jamien suhteesta kokonaisen lähestymisvaiheineen, onnen hetkineen ja kasautuvan pahanolon riivaamine tapahtumineen. Alussa pariskunnan tunteet ovat tasan, mutta sitä mukaa kun Jamie antaa maanisuudelleen periksi työuralla edetäkseen, Steph vajoaa yhä syvemmälle masennukseen.
Jamien uran huippuhetki, varapresidentin tapaaminen, rinnastuu suoraan siihen, että Steph hankkii itselleen potkut ja jää kolmeksi viikoksi vuoteeseensa makaamaan. Ongelmat eivät, näin siis Jacob Marx Rice painottaa, ole vain yhden yksittäisen ihmisen ongelmia, vaan myös sosiaalisista verkoista kasvavia, ja koska ne ovat myös sellaisia, meillä tavallisten ongelmiemme kanssa painiskelevilla on kyky auttaa, jos vain tahdomme ja avun tarpeen huomaamme.
Teatteri on varustanut näytelmän K13-leimalla, eikä yhtään turhaan. Teatteri järjestää näytelmän yhteyteen kaksi keskustelutilaisuutta 4.3. ja 8.4., joissa ovat mukana niin ohjaaja Meaney kuin Kainuun kriisikeskuksen kriisikeskusjohtaja Sari Huovinen ja kriisityöntekijät Saija Oittinen (4.3.) sekä Mari Niinimaa ja Sanna Seppänen (8.4.). Yhdessä purkamista löytyisi varmaan useammastakin esityksestä.
Kemiaa kuuluu teatterin kiertueohjelmistoon.
Kemiaa. Kantaesitys Kajaanin kaupunginteatterin Seminaarin näyttämöllä 5.2.2022
Kirjoittanut: Jacob Marx Rice.
Suomennos: Topi Lindh ja Aleksis Meaney
Ohjaus: Aleksis Meaney
Näyttämöllä: Salla Loper ja Jose Viitala.
Lavastus: Riitta Raunio ja Henri Pyy
Puvut: Soile Savela
Valot: Henri Pyy
Äänet: Sinikka Isoniemi
Kampaukset ja maskeeraussuunnittelu: Emma Loponen
Kommentit
Lähetä kommentti